Laturin ja starttimoottorin vaihto

1: Laturin kunnonmääritys

Laturi on tärkeä osa auton sähköjärjestelmää. Jos laturi on epäkunnossa, auton akusta loppuu virta jolloin auto ei lähde käyntiin. Tässä tilanteessa on tärkeää määrittää onko vika akussa vaiko laturissa. Tämä tehdään seuraavasti. Mittaa auton ollessa käynnissä  akun jännite vastusmittarilla eli laita punainen piuha plussaan ja musta miinukseen. Jännitettä pitäisi olla noin 14 volttia laturin ollessa kunnossa. Tässä tapauksessa jos laturi lataa ja auto ei lähde käyntiin ilman apuvirtaa on akku vaihdettava. Jos akun jännite on auton käynnissä ollessa alhainen on laturi epäkunnossa jolloin laturi on vaihdettava.

2: Laturin vaihto

Ensimmäinen vaihe laturin vaihdossa on akun napojen irrottaminen. Tämä tehdään turvallisuuden vuoksi. Laturia pyörittää moniurahihna jonka takia pitää moniurahihna irrottaa. Tämä tehdään seuraavasti. Hihnaa löysätään kiristimestä sen verran että sen saa pois laturin ympäriltä. Tämän jälkeen pitää irrottaa laturin kiinnitys pultit(yleensä 4kpl) tämän jälkeen pitää enään irroittaa yksi liitin jonka jälkeen laturi on irti.




Kuva: Laturi on juuri irroitettu








Tämän jälkeen voidaan uusi asentaa paikoilleen.





Kuva: Laturi asennettu paikoilleen mutta pultit vielä kiristämättä











Asennus aloitetaan laittamalla liitin paikoilleen. Tämän jälkeen laitetaan laturi omalle paikalleen ja laitetaan pultit kierteille. Kun pultit ovat kierteillä, voi ne kiristää. Pultteja ei tarvitse naama punaisena kiristää. Riittää että ne ovat vain hyvin kiinni. Kun laturi on kiinni puuttuu enään moniurahihnan takaisin laitto.




1.Starttimoottorin kunnon määritys

Starttimoottorin kunnon määritys tehdään seuraavalla tavalla. Tarkista startin sulake ja rele. Jos  sulake ei ole palanut ja rele on kunnossa(siitä kuuluu  ääni virta avainta käännettäesä) on vika todennäkoisesti startissa.Yhdistä johdolla tai meisselillä startin heräte ja päävirtakaapeli. Tämän seurauksena ehjän startin pitäisi alkaa pyörimään. Jos startti ei reagoi se on rikki. Lisäksi yleismittarilla voidaan määrittää tarkemmin mikä on startissa viallista. Yleismitarrilla voidaan mitata plus ja miinus napojen jännitehäviöitä.

2. Starttimoottorin vaihto

Samalla tavalla kun laturin vaihdossa on akku kytkettävä irti turvallissuden vuoksi. Aloita irrottamalla heräte ja päävirta johdot startista. Tämän jälkeen pitää irrottaa startin kiinnityspultit (yleensä 2kpl). Pulteista toinen voi olla starttimoottorin takana jonka takia saatat joutua purkamaan lisää, kuten tässä kyseisessä autossa. Tässä autossa joutuu ottamaan akun ja akkupohjan kokonaan irti päästäkseen käsiksi toiseen pulteista.





Kuva: Toinen pulteista oli ikävästi akun ja akkupohjan takana










Kuva: Starttimoottori ennen irroitusta. Kuvassa näkyy hyvin punainen akun plus navalta tuleva päävirta kaapeli.








Kun olet irroittanut pultit, pitäisi startin pienen kikkailun jälkeen tulla ulos. Tämän jälkeen voit ruveta asentamaan uutta starttimoottoria paikoilleen.









Kuva: Kuvassa näkyy startti moottorista irroitetut johdot















Kuva: irroitettu starttimoottori




Kun olet laittanut startin paikoilleen voit kiinnittää pultit kiinni. Kun startti on tukevasti paikoillaan, voit laittaa johdot omille paikoilleen. Kun olet tämän tehnyt voit asentaa muut irrottamasi osat takaisin. Kun olet kytkenyt akun kiinni voit kokeilla auton starttaamista. Jos kaikki on mennyt oikein auto käynnistyy.








Suositut tekstit